KOMU PRZYSŁUGUJE NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA / NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE / NIEODPŁATNA MEDIACJA
- osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej, prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku;
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Kobiecie, która jest w ciąży, udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się poza kolejnością.
Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Osoba korzystająca z nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie (wzór oświadczenia - załącznik nr 1).
Osobom ze znaczą niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z 2017 r. poz. 1824), może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumienia się na odległość.
Przed udzieleniem porady zdalnie, osoba uprawniona składa, w formie papierowej lub elektronicznej oświadczenie (wzór- załącznik nr 1) oraz wniosek o udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej / nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (wzór - załącznik nr 2) wraz ze wskazaniem okoliczności to uzasadniających oraz dostępnych tej osobie środków porozumiewania się na odległość. Wypełniony dokument można przesłać pocztą elektroniczną na adres: b.kmita@opocznopowiat.pl lub złożyć w Starostwie Powiatowym w Opocznie za pośrednictwem członka rodziny albo innych osób upoważnionych, bądź przesłać pocztą tradycyjną na adres Starostwa Powiatowego w Opocznie, ul. Kwiatowa 1a 26-300 Opoczno.
OPINIE O UDZIELONEJ PORADZIE PRAWNEJ
Po odbytej nieodpłatnej pomocy prawnej stacjonarnie w punkcie, mecenas przekaże Państwu do wypełnienia Kartę pomocy B, którą można wypełnić i wrzucić do specjalnej przygotowanej urny. W przypadku uzyskania pomocy zdalnie, istnieje możliwość wyrażenia anonimowej opinii na temat udzielonej porady poprzez wysłanie maila. W wiadomości należy wskazać imię i nazwisko osoby udzielającej porady, adres punktu oraz datę udzielenia porady. Opinię należy przesłać mailowo na adres: b.kmita@opocznopowiat.pl lub listownie na adres Starostwa Powiatowego w Opocznie, ul. Kwiatowa 1a 26-300 Opoczno.
Pomoc DE MINIMIS
Nieodpłatna pomoc prawna dla osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
Zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 708) od dnia 26 sierpnia 2020 r. nieodpłatna pomoc prawna udzielana osobom fizycznym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą w ciągu ostatniego roku osób jest pomocą de minimis.
Osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, ubiegająca się o pomoc de minimis zgodnie z treścią art. 37 ust. 1 ww. ustawy, przed udzieleniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego jest zobowiązana przestawić podmiotowi udzielającemu tj. Starostwo Powiatowe w Opocznie następujące dokumenty:
1. Wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis i zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat podatkowych,
2. Oświadczenia o wielkości otrzymanej pomocy/nieotrzymaniu pomocy de minimis we wskazanym w pkt. 1 okresie (wzór oświadczenia - załącznik nr 3). W oświadczeniu należy wskazać dane kontaktowe.
3. Informacji niezbędnych do udzielenia pomocy, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegających się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 53, poz. 312) dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.
*Pomoc prawna nie zostanie udzielona podmiotowi ubiegającemu się o skorzystanie z takiej formy pomocy publicznej do momentu przekazania dokumentów (zaświadczenia, oświadczenia i informacje) bezpośrednio w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej bądź nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
- *W przypadku udzielania pomocy prawnej w trybie zdalnym, pomoc prawna nie zostanie udzielona podmiotowi ubiegającemu się o skorzystanie z takiej formy pomocy publicznej do momentu przekazania dokumentów (zaświadczenia, oświadczenia i informacje) bezpośrednio do Starostwa Powiatowego w Opocznie ul. Kwiatowa 1a 26-300 Opoczno lub mailowo, na adres: b.kmita@opocznopowiat.pl.
Po dostarczeniu wymaganych dokumentów skontaktuje się z Państwem urzędnik w celu ustalenia terminu konsultacji.
Ważne!
- Pomoc publiczna jest monitorowana i obejmuje gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o udzielanej pomocy publicznej, w szczególności o jej rodzajach, formach i wielkości oraz przestrzeganie krajowego limitu skumulowanej kwoty pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
- Dane beneficjentów korzystających z pomocy są publikowane w sprawozdaniach udostępnione na stronie internetowej Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W związku z tym aby uzyskać pomoc beneficjent zobligowany jest podać dane niezbędne do sporządzenia sprawozdania (tj.: NIP, nazwę, podstawę prawną udzielenia pomocy, dzień udzielenia pomocy, wielkość przedsiębiorcy, informacje o siedzibie firmy, miejscu zamieszkania i rodzaju prowadzonej działalności, wartość pomocy, formę oraz przeznaczenia pomocy).
- Na podstawie zgromadzonych danych zostanie wydane zaświadczenie o skorzystaniu z pomocy de minimis.
- Pomoc publiczna przyznana niezgodnie z zasadami rynku wewnętrznego oraz pomoc wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem podlega zwrotowi w postaci kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy de minimis wraz z odsetkami.
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA OBEJMUJE:
1) poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej „osobą uprawnioną”, o obowiązującym stanie prawnym, przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo administracyjnym, lub
2) wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
3) sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2 z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo administracyjnym, lub
4) nieodpłatną mediację, lub
5) sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo administracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE OBEJMUJE:
1) działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego,
2) nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.
NIEODPŁATNA MEDIACJA OBEJMUJE:
1) poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających;
2) przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji;
3) przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej;
4) przeprowadzenie mediacji;
5) udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.
Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:
1) sąd lub innym organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego;
2) zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Nieodpłatna mediacja może być prowadzona pomiędzy stronami dążącymi do polubownego rozwiązania sporu. Stroną inicjującą przeprowadzenie nieodpłatnej mediacji może być wyłącznie osoba uprawniona.
Nieodpłatną mediację prowadzi mediator.
Edukacja prawna:
obejmuje działania edukacyjne zmierzające do zwiększenia świadomości prawnej społeczeństwa, dotyczące w szczególności upowszechniania wiedzy o:
1) prawach i obowiązkach obywatelskich,
2) działalności krajowych i międzynarodowych organów ochrony prawnej,
3) mediacji oraz sposobach polubownego rozwiązywania sporów,
4) możliwościach udziału obywateli w konsultacjach publicznych oraz procesie stanowienia prawa,
5) dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
Więcej informacji dotyczących nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego znajduje się na stronie internetowej: www.darmowapomocprawna.ms.gov.pl
PUNKT I NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ
W POWIECIE OPOCZYŃSKIM
UMAWIANIE TERMINU WIZYT DO I-PUNKTU POD NUMEREM TELEFONU:
(44 ) 741 49 08 (numer czynny w godzinach pracy Starostwa Powiatowego)
I PUNKT - STAROSTWO POWIATOWE W OPOCZNIE, ul. KWIATOWA 1a,
26-300 OPOCZNO
Godziny otwarcia:
Poniedziałek w godz. 08.00 – 12.00 (radca prawny)
Wtorek w godz. 12.00 – 16.00 (radca prawny)
Środa w godz. 08.00 – 12.00 (co drugi tydzień adwokat i radca prawny)
Czwartek w godz. 08.00 – 12.00 (adwokat)
Piątek w godz. 08.00 – 12.00 (adwokat)
PUNKT II NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO
W POWIECIE OPOCZYŃSKIM
Punkt prowadzony przez organizację pozarządową Fundację INSTYTUT SPRAW PUBLICZNYCH ul. Zegara Słonecznego 2/1 26-600 Radom
UMAWIANIE TERMINU WIZYT DO II-PUNKTU POD NUMEREM TELEFONU:
(44 ) 741 49 08 (numer czynny w godzinach pracy Starostwa Powiatowego)
II PUNKT - ZESPÓŁ SZKÓŁ POWIATOWYCH W DRZEWICY, ul. STASZICA 5, 26-340 DRZEWICA
Godziny otwarcia:
Poniedziałek w godz. 09.00 – 13.00 (doradca obywatelski)
Wtorek w godz. 12.00 – 16.00 (doradca obywatelski)
Środa w godz. 09.00 – 13.00 (doradca obywatelski)
Czwartek w godz. 12.00 – 16.00 (doradca obywatelski)
GMINNY OŚRODEK KULTURY UL. GŁÓWNA 40, 26-315 POŚWIĘTNE
Godziny otwarcia:
Piątek w godz. 09.30 – 13.30 (doradca obywatelski)
PUNKT III NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ
W POWIECIE OPOCZYŃSKIM
Punkt prowadzony przez organizację pozarządową Fundację INSTYTUT SPRAW PUBLICZNYCH ul. Zegara Słonecznego 2/1 26-600 Radom
UMAWIANIE TERMINU WIZYT DO III-PUNKTU POD NUMEREM TELEFONU:
(44) 741 49 08 (numer czynny w godzinach pracy Starostwa Powiatowego)
III PUNKT
GMINA ŻARNÓW, URZĄD MIASTA I GMINY W ŻARNOWIE, ul. OPOCZYŃSKA 5, 26-330 ŻARNÓW
Godziny otwarcia:
Poniedziałek w godz. 08.00 – 12.00 (adwokat)
GMINA SŁAWNO, GMINNY OŚRODEK KULTURY, ul. ZIELONA 2, 26-332 SŁAWNO
Godziny otwarcia:
Wtorek w godz. 08.00 – 12.00 (radca prawny)
GMINA MNISZKÓW, URZĄD GMINY W MNISZKOWIE, ul. HUBALA 2B, 26-341 MNISZKÓW
Godziny otwarcia:
Środa w godz. 08.00 – 12.00 (radca prawny)
GMINA PARADYŻ, URZĄD GMINY W PARADYŻU, ul. KONECKA 4, 26-333 PARADYŻ
Godziny otwarcia:
Czwartek w godz. 08.00 – 12.00 (co drugi tydzień adwokat i radca prawny)
GMINA BIAŁACZÓW, URZĄD MIEJSKI W BIAŁACZOWIE, ul. PIOTRKOWSKA 12, 26-307 BIAŁACZÓW
Godziny otwarcia:
Piątek w godz. 08.00 – 12.00 (radca prawny)
INFORMACJA DOTYCZĄCA DYŻURÓW SPECJALISTYCZNYCH W RAMACH NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ DZIAŁAJĄCYCH NA TERENIE CAŁEJ POLSKI:
https://www.gov.pl/web/nieodplatna-pomoc/dyzury-specjalistyczne