Wydział Ochrony Środowiska, Zdrowia i Osób Niepełnosprawnych "OŚZ"
Dyrektor Wydziału-mgr Maria Sołtysiak
Dyrektor Wydziału - tel. (44) 741-49-90
Sekretariat Starostwa - tel. (44) 741-49-00 fax (44) 741 -49-01
Leśnictwo, Łowiectwo, Wędkarstwo - tel.(44)741-49-28
Odpady, ochrona powietrza, ochrona gruntów rolnych, hałas - tel.(44)741-49-29
Pozwolenia zintegrowane - tel. (44)741-49-30
e-mail: ochrona_srodowiska@opocznopowiat.pl
e-mail: zdrowie@opocznopowiat.pl
Wydział Ochrony Środowiska, Zdrowia i Osób Niepełnosprawnych – „OŚZ”- prowadzi sprawy z zakresu ochrony zdrowia, rehabilitacji zawodowej, zatrudniania osób niepełnosprawnych oraz sprawy dotyczące ochrony środowiska, rolnictwa i leśnictwa.
Do podstawowych zadań Wydziału należy, w szczególności:
1)w zakresie Zespołu ds. Ochrony Środowiska:
a)realizacja zadań dotyczących gospodarki wodnej wynikających z ustawy Prawo wodne, w tym w szczególności:
-sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych,
-prowadzenie spraw z zakresu prawa wodnego należących do kompetencji Starosty;
b)realizacja zadań dotyczących rybactwa śródlądowego, w tym w szczególności:
-wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,
-wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie sieciowych połowów rybackich,
-rejestracja sprzętu pływającego, służącego do połowu ryb,
-prowadzenie spraw związanych z powołaniem Społecznej Straży Rybackiej przez Radę Powiatu oraz nadaniem jej regulaminu;
c)realizacja zadań dotyczących gospodarki leśnej, w tym w szczególności:
-nadzór nad lasami niestanowiącymi własności Skarbu Państwa,
-prowadzenie spraw związanych z zarządzeniem wykonania na koszt nadleśnictw, zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa, gdy wystąpią w nich organizmy szkodliwe w stopniu grożącym trwałości tych lasów,
-prowadzenie spraw dotyczących zalesiania gruntów porolnych,
-przygotowywanie projektów decyzji o przyznaniu dotacji z budżetu państwa na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
-prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji nakazujących właścicielom lasów wykonanie obowiązków i zadań, których nie wykonują mimo, że wynika to z przepisów, uproszczonych planów urządzania lasów lub decyzji,
-cechowanie drewna pozyskiwanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
-opracowywanie projektów wniosków o uznanie przez wojewodę lasu za ochronny,
-przygotowywanie projektów decyzji dotyczących zadań gospodarczych dla właścicieli lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
-prowadzenie spraw związanych ze zleceniem wykonania uproszczonych planów urządzenia lasów należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych, rozpatrywaniem zastrzeżeń wnoszonych w stosunku do projektów tych planów, zatwierdzaniem uproszczonych planów urządzania lasów,
-kontrolowanie wykonywania zadań określonych w planach urządzenia lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
-przygotowywanie projektów decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem urządzenia lasu, w przypadkach losowych na wniosek właściciela,
-prowadzenie spraw związanych z wnioskowaniem o przekazanie na rzecz osób prawnych lub jednostek organizacyjnych gruntów oraz budynków i budowli wraz z gruntem niezbędnym do korzystania z nich będących w zarządzie Lasów Państwowych, nieprzydatnych dla gospodarki leśnej,
-dokonanie oceny udatności upraw leśnych;
d)realizacja zadań dotyczących prawa łowieckiego, w tym w szczególności:
-sprawy związane z wydawaniem decyzji o odłowie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny,
-wyrażanie zgody na przetrzymywanie zwierzyny osobie, która weszła w jej posiadanie wwyniku osierocenia, wypadku lub innego uszkodzenia ciała zwierzyny,
-przygotowywanie projektów zezwoleń na posiadanie i hodowlę lub utrzymywanie chartówrasowych lub ich mieszańców,
-prowadzenie spraw związanych z wydzierżawianiem polnych obwodów łowieckich nawniosek Polskiego Związku Łowieckiego,
-przygotowywanie projektów zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny wprzypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej wydawanych w porozumieniu z Polskim Związkiem Łowieckim;
e)realizacja zadań dotyczących postępowania z odpadami, w tym w szczególności:
-prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwolenia w zakresie wytwarzania i składowania odpadów,
-prowadzenie spraw związanych z wydaniem zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, zbierania odpadów,
-prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń na użytkowanie składowisk odpadów,
-prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji zatwierdzających instrukcję eksploatacji składowisk odpadów,
-prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji na składowanie odpadów niebezpiecznych nawydzielonych częściach innych składowisk,
-kontrolowanie przestrzegania ustaleń zawartych w wydanych zezwoleniach,
-wprowadzanie do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej decyzji dotyczących odpadów;
f)realizacja zadań dotyczących prawa ochrony środowiska, w tym w szczególności:
-udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie,
-prowadzenie publicznie dostępnych wykazów danych,
-udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawach z zakresu ochrony środowiska,
-przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu dotyczących programów ochrony środowiska, zakazu lub ograniczania używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych zbiornikach oraz wodach płynących oraz projektów innych uchwał w sprawach z zakresu ochrony środowiska,
-ochrona środowiska przy zagospodarowaniu przestrzennym i przy realizacji inwestycji,
-prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń na emitowanie hałasu do środowiska w sytuacji, gdy emitowany hałas przekracza dopuszczalne poziomy,
-sporządzanie map akustycznych,
-cofanie lub ograniczanie pozwoleń na emitowanie hałasu do środowiska,
-prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń zintegrowanych,
-wydawanie pozwoleń na wprowadzanie do powietrza gazów lub pyłów z instalacji,
-wydawanie (cofanie i ograniczanie) pozwoleń na emitowanie pól elektromagnetycznych do środowiska w przypadkach określonych w odrębnych przepisach,
-prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na uczestnictwo we wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla,
-prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia i określenie ewentualnego zakresu raportu;
g)realizacja zadań dotyczących ochrony przyrody, w tym w szczególności:
-prowadzenie rejestru zwierząt podlegających ograniczeniom handlu na podstawie przepisów Unii Europejskiej,
-wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew wolnostojących w odniesieniu do nieruchomości będących własnością gmin,
-przygotowywanie decyzji o usunięciu drzew lub krzewów utrudniających widoczność sygnalizatorów i pociągów lub eksploatacji urządzeń kolejowych, albo powodujących zaspy śnieżne,
-przygotowywanie propozycji odszkodowania za usunięcie drzew lub krzewów w przypadku braku umowy pomiędzy stronami;
h)realizacja zadań dotyczących ochrony zwierząt, w tym w szczególności:
-wydawanie opinii poprzedzających wydanie przez wojewodę zezwolenia na pozyskiwanie zwierząt wolno żyjących w celu preparowania ich zwłok;
i)realizacja zadań dotyczących ochrony gruntów rolnych i leśnych, w tym w szczególności:
-prowadzenie spraw związanych z wyłączaniem gruntów rolnych z produkcji rolniczej na cele nierolnicze, w szczególności dotyczących zezwoleń na wyłączenie gruntów rolnych z produkcji, naliczaniem opłat oraz decyzji dotyczących rekultywacji i zagospodarowania,
-uzgadnianie projektów decyzji o warunkach zabudowy oraz projektów decyzji pod względem ochrony gruntów rolnych,
-uzgadnianie projektów decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego pod względem ochrony gruntów rolnych,
-przeprowadzanie kontroli wykonania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
j)prowadzenie spraw związanych z ustalaniem opłat za usuwanie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających;
k)prowadzenie spraw związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów;
l) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Klastra Energii Powiatu Opoczyńskiego;
2)w zakresie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Osób Niepełnosprawnych:
a)realizacja zadań dotyczących ochrony zdrowia, w tym w szczególności:
-nadzór nad zgodnością działań zakładu opieki zdrowotnej z przepisami prawa, statutem i regulaminem organizacyjnym,
-nadzór nad prawidłowością gospodarowania mieniem zakładu opieki zdrowotnej,
-organizacja konkursu na stanowisko kierownika zakładu opieki zdrowotnej oraz sprawy związane z nawiązaniem z kierownikiem zakładu opieki zdrowotnej stosunku pracy na podstawie powołania lub umowy o pracę albo umowy cywilnoprawnej oraz rozwiązaniem stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej,
-czynności związane z tworzeniem, łączeniem, likwidacją lub przekształceniem zakładu opieki zdrowotnej,
-przygotowanie projektu uchwały o powołaniu, odwołaniu rady społecznej przy zakładzie opieki zdrowotnej lub dokonaniu zmian w jej składzie,
-podejmowanie działań promujących zdrowie na terenie Powiatu,
-opracowanie projektów uchwał organów powiatu wynikających z ustawy o działalności leczniczej z wyjątkiem przypisanych innemu wydziałowi,
-opracowywanie projektów decyzji o wydaniu zwłok do celów naukowych,
-prowadzenie spraw związanych z powoływaniem osoby do stwierdzenia zgonu i jego przyczyn w razie braku lekarza,
-sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych,
-opracowywanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie rozkładów godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu;
b)realizacja zadań dotyczących rehabilitacji zawodowej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych na rzecz powiatowych urzędów pracy i powiatowych centrów pomocy rodzinie, w tym w szczególności:
-opracowanie projektu uchwały Rady Powiatu określającej zadania, na które zostają przeznaczone środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
-prowadzenie spraw związanych z udzielaną pomocą ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programów PFRON,
-prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych w Opocznie oraz prowadzenie obsługi administracyjno-biurowej Rady,
-prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem Powiatowej Rady Pożytku Publicznego w Opocznie oraz prowadzenie obsługi administracyjno-biurowej Rady;
c) realizacja zadań dotyczących współpracy z organizacjami pozarządowymi, a w szczególności:
-prowadzenie spraw związanych ze sporządzaniem projektów rocznego programu współpracy powiatu opoczyńskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego oraz opracowaniem projektu uchwały Rady Powiatu dotyczącej uchwalenia programu,
-prowadzenie spraw związanych ze sporządzaniem sprawozdań z realizacji programów współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
-prowadzenie spraw związanych ze zlecaniem zadań publicznych z zakresu działania Wydziału, udzielaniem na nie dotacji i jej rozliczaniem zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
-nadzór nad realizacją zadań zleconych organizacjom pozarządowym,
-techniczna i administracyjna obsługa Punktu Informacji Osób Niepełnosprawnych.