STAROSTA OPOCZYŃSKI Opoczno, dnia 2025-06-04
GN.6821.1.5.2025
Obwieszczenie
o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych oraz
o rozprawie administracyjnej połączonej z oględzinami nieruchomości
Działając na podstawie art. 49 i art. 61§ 1 i 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572) zwanej dalej k.p.a. oraz art. 3,art. 4 ust.1 i ust. 2, art. 5 ust. 1, ust. 4 w związku z art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 13 lipca 2023 r.o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1722) Starosta Opoczyński wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej zawiadamia, że na wniosek Burmistrza Opoczna wszczęte zostało postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o stwierdzeniu nabycia przez Gminę Opoczno własności nieruchomości, położonych w obrębie Dzielna, gmina Opoczno, użytkowanych jako droga ogólnodostępna o znaczeniu lokalnym tj. własności nw. nowo wydzielonych działek :
- Działka nr 238/2 o pow. 0,0071 ha (powstałej z podziału działki nr 238).
- Działka nr 242/2 o pow. 0,0029 ha (powstałej z podziału działki nr 242).
- Działka nr 243/6 o pow. 0,0027 ha (powstałej z podziału działki nr 243/1).
- Działka nr 910/2 o pow. 0,0068 ha (powstałej z podziału działki nr 910).
- Działka nr 245/5 o pow. 0,0081 ha (powstałej z podziału działki nr 245/3).
- Działka nr 246/2 o pow. 0,0073 ha (powstałej z podziału działki nr 246).
- Działka nr 247/2 o pow. 0,0077 ha (powstałej z podziału działki nr 247).
- Działka nr 248/2 o pow. 0,0090 ha (powstałej z podziału działki nr 248).
- Działka nr 249/2 o pow. 0,0044 ha (powstałej z podziału działki nr 249).
- Działka nr 250/2 o pow. 0,0061 ha (powstałej z podziału działki nr 250).
- Działka nr 251/2 o pow. 0,0061 ha ( powstałej z podziału działki nr 251).
- Działka nr 252/5 o pow. 0,0067 ha (powstałej z podziału działki nr 252/1).
- Działka nr 252/8 o pow. 0,0018 ha (powstałej z podziału działki nr 252/3).
- Dziaka nr 252/11 o pow. 0,0031 ha (powstałej z podziału działki nr 252/2.
- Działka nr 253/2 o pow. 0,0044 ha (powstałej z podziału działki nr 253).
- Działka nr 254/2 o pow. 0,0089 ha (powstałej z podziału działki nr 254).
- Działka nr 256/2 o pow. 0,0104 ha (powstałej z podziału działki nr 256).
- Działka nr 257/41 o pow. 0,0072 ha (powstałej z podziału działki nr 257/3).
- Działka nr 292/36 o pow. 0,0109 ha (powstałej z podziału działki nr 292).
- Działka nr 372/1 o pow. 0,0044 ha (powstałej z podziału działki nr 372).
- Działka nr 373/76 o pow. 0,0043 ha (powstałej z podziału działki nr 373).
- Działka nr 374/1 o pow. 0,0055 ha (powstałej z podziału działki nr 374).
Zgodnie z art. 3 o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych „1. Nieruchomości gruntowe pozostające w dniu wejścia w życie ustawy od co najmniej 20 lat we władaniu gminy, użytkowane jako drogi ogólnodostępne, niezaliczone do kategorii dróg publicznych, mogą zostać nabyte na własność gminy. 2. Przez nieruchomość,o której mowa w ust. 1, należy rozumieć nieruchomość niezabudowaną, utwardzoną, użytkowaną jako drogę ogólnodostępną o znaczeniu lokalnym, po której odbywa się ruch pojazdów i pieszych, wykorzystywaną przez nieokreśloną liczbę użytkowników, stanowiącą uzupełnienie sieci dróg służących miejscowym potrzebom, funkcjonalnie zbliżoną do dróg publicznych i połączoną z drogami publicznymi.”
Art. 4 ustawy o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych stanowi: „1. Nabycie własności nieruchomości, o których mowa w art. 3 ust. 1, następuje na podstawie decyzji o nabyciu nieruchomości. 2. Decyzję o nabyciu nieruchomości wydaje właściwy miejscowo starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta).”
Zgodnie z art. 5 ust.1 ww. ustawy starosta, w terminie 14 dni od dnia wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji o nabyciu nieruchomości, zawiadamia o wszczęciu tego postępowania wnioskodawcę oraz właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości objętych wnioskiem, o którym mowa w art. 4 ust. 2, na adres wskazany w katastrze nieruchomości; doręczenie zawiadomienia na adres wskazany w katastrze nieruchomości jest skuteczne.
W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym starosta wysyła zawiadomienie o którym mowa w ust.1, jedynie wnioskodawcy, zaś pozostałe strony postępowania zawiadamia, w drodze obwieszczenia, w siedzibie swojego urzędu, a także w urzędzie gminy właściwej ze względu na położenie nieruchomości, oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach podmiotowych tych urzędów ( art.5 ust.3 przedmiotowej ustawy).
Zgodnie z art. 2 ust.2 ww. ustawy przez nieruchomość o nieuregulowanym stanie prawnym należy rozumieć nieruchomość, dla której, ze względu na brak księgi wieczystej, zbioru dokumentów albo innych dokumentów, nie można ustalić osób, którym przysługują do niej prawa rzeczowe, lub nieruchomość, której dotychczasowy właściciel lub użytkownik wieczysty nie żyje, a spadkobiercy nie wykazali prawa do spadku.
Działając na podstawie art. 5 ust.4, ust.5 ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych, tut. organ informuje, że z dniem doręczenia zawiadomienia, o którym mowa w ust. l, nieruchomości objęte wnioskiem, o którym mowa w art. 4 ust. 2, nie mogą być przedmiotem obrotu w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami do dnia, w którym decyzja w sprawie tego wniosku stała się ostateczna. Czynność dokonana z naruszeniem ust. 4 jest nieważna.
Zainteresowane strony będące uczestnikami niniejszego postępowania, mogą zapoznać się z aktami sprawy oraz wnieść swoje uwagi i zastrzeżenia do przedmiotu postępowania do czasu wydania orzeczenia w przedmiotowej w sprawie w Wydziale Geodezji, Kartografii Katastru i Gospodarki Nieruchomościami w Starostwie Powiatowym w Opocznie przy ul. Kwiatowej 1a , pokój nr 205 w godzinach pracy tut. starostwa. Dodatkowe informacje w przedmiotowej sprawie można także uzyskać pod numerem telefonu (44) 741-49-78.
W myśl art. 41 §1 k.p.a w toku postępowania strony zobowiązane są do zawiadamiania organu o każdej zmianie swego adresu. W razie zaniedbania obowiązku określonego w §1, doręczenie pisma pod dotychczasowy adres ma skutek prawny (art. 41§ 2 k.p.a.).
Stosownie do art. 32 i art. 33 §1 i 2 k.p.a strony mogą działać przez pełnomocnika, a pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu. W myśl art. 40 §5 k.p.a. strony mają możliwość złożenia odpowiedzi na pismo wszczynające postępowanie i wyjaśnień na piśmie.
Na podstawia art. 85, 89 §2 i art. 91 k.p.a., zawiadamiam, że w dniu 29 lipca 2025 r. -we wtorek o godzinie 9.00 w Dzielnej zostanie przeprowadzona rozprawa administracyjna (na gruncie) połączona z oględzinami nieruchomości objętych przedmiotowym postępowaniem, podczas której strony mogą składać wyjaśnienia, zgłaszać żądania i przedstawiać dowody na ich poparcie.
Ww. czynności rozpoczną się na nowo zaprojektowanej działce nr 238/2 , położonej w obrębie ewidencyjnym Dzielna gm. Opoczno (wydzielonej z aktualnie oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków działki nr 238) w pobliżu posesji nr 104B.
Uprzejmie prosi się zainteresowane osoby o obecność w tym dniu i o wyznaczonej godzinie na przedmiotowym gruncie. W myśl art. 94 §1 k.p.a. nieobecność na rozprawie stron prawidłowo wezwanych na rozprawę nie stanowi przeszkody do jej przeprowadzenia.
Z uwagi na konieczność uzupełnienia materiału dowodowego oraz na wyznaczone czynności administracyjne tj. rozprawę administracyjną połączoną z oględzinami nieruchomości, informuję wszystkie strony niniejszego postępowania, że załatwienie przedmiotowej sprawy w terminach określonych w art. 35 k.p.a. nie jest możliwe.
Działając na postawie art. 36 k.p.a zawiadamiam, że niniejsze postępowanie administracyjne zostanie ukończone w terminie do dnia 29.08.2025 r.
Stosownie do art. 37 § 1 i § 3 ust.1 k.p.a. stronie postępowania służy prawo do wniesienia ponaglenia do Wojewody Łódzkiego za pośrednictwem Starosty Opoczyńskiego, jeżeli nie załatwiono sprawy w terminie określonym w art. 35 lub przepisach szczególnych ani w terminie wskazanym zgodnie z art. 36 § 1 (bezczynność), a także jeżeli postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne do załatwienia sprawy (przewlekłość). Ponaglenie powinno zawierać uzasadnienie (37 § 2 k.p.a.).
Zawiadamiam ponadto, że z uwagi na to iż część nieruchomości objętych przedmiotowym postępowaniem ma nieuregulowany stan prawny oraz ze względu na ilość stron w przedmiotowym postępowaniu przekraczającą 20, zgodnie z art. 49 § 1 k.p.a o treści : „ Jeżeli przepis szczególny tak stanowi, zawiadomienie stron o decyzjach i innych czynnościach organu administracji publicznej może nastąpić w formie publicznego obwieszczenia, w innej formie publicznego ogłoszenia zwyczajowo przyjętej w danej miejscowości lub przez udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej właściwego organu administracji publicznej” Starosta Opoczyński będzie stosował art. 49a k.p.a., który stanowi, że „ Poza przypadkami, o których mowa w art. 49, organ może dokonywać zawiadomienia o decyzjach i innych czynnościach organu administracji publicznej w formie, o której mowa w art. 49 § 1, jeżeli w postępowaniu bierze udział więcej niż dwadzieścia stron. Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, zawiadomienie jest w takim przypadku skuteczne wobec stron, które zostały na piśmie uprzedzone o zamiarze zawiadamiania ich w określony sposób. Do zawiadomienia stosuje się przepis art. 49 § 2”.
Wobec powyższego tutejszy organ będzie zawiadamiał wszystkie strony niniejszego postępowania o decyzjach i innych czynnościach, w formie publicznego obwieszczenia zamieszczonego na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Opocznie i Urzędu Miejskiego w Opocznie oraz na tablicach ogłoszeń ww. urzędów.
Mając na uwadze postanowienia art. 61 §5 k.p.a organ administracji publicznej przekazuje informacje, o których mowa w art. §13 ust.1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679, przy pierwszej czynności skierowanej do strony, chyba że strona posiada te informacje, a ich zakres lub treść nie uległy zmianie. Klauzula informacyjna dotycząca ochrony danych osobowych dostępna jest na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej pod adresem w https://bip.opocznopowiat.pl/ w zakładce „Ochrona danych osobowych.”
W oryginale podpisał:
STAROSTA
Marcin Baranowski
Otrzymują:
- Burmistrz Opoczna -wnioskodawca.
- Urząd Miejski w Opocznie – 2 egzemplarze celem wywieszenia na okres 14 dni na tablicy ogłoszeń oraz na stronie BIP urzędu.
- Pozostałe strony postępowania wg rozdzielnika w aktach sprawy.
- Starostwo Powiatowe w Opocznie - celem wywieszenia na tablicy ogłoszeń w budynku starostwa segment C na okres 14 dni oraz na stronie internetowej BIP Starostwa Powiatowego w Opocznie na okres 14 dni.
- a/a